Kaj se dogaja?
Objave uredništva portala mlad.si
Kako alkohol vpliva na naše otroke in kakšno vlogo imamo pri tem odrasli
O problematiki alkohola, škodi in tudi stroških, ki jih le-ta povzroča na različnih področjih našega življenja, se veliko govori in piše. Pa vendar obstaja področje, ki je izredno pomembno, a o njem ne govorimo dovolj ali pa vsaj ne dovolj glasno, da bi imelo kakšen viden učinek. Govorimo o vplivu in škodi, ki jo alkohol povzroča našim otrokom in mladini.
Po nekaterih ocenah je milijon prebivalcev Slovenije tako ali drugače prizadetih zaradi rabe alkohola. Pa vendar na tem mestu ne bomo govorili o prekomernem pitju alkohola pri odraslih, pijanih voznikih in nasilnih posameznikih. Govoriti želimo o veliko bolj splošnem vprašanju. O odnosu, ki ga imamo do alkohola kot splošna slovenska družba, kot starši in kot posamezniki.
Statistike in raziskave napovedujejo slabo prihodnost. Po poročilih Svetovne zdravstvene organizacije zaradi vzrokov, povezanih z alkoholom, na leto po svetu umre 320.000 mladih med 15. in 29. letom. Med svetovnimi regijami ima najvišjo porabo alkohola Evropa. Med evropskimi državami pa smo med prvimi ravno mi - Slovenci. Slovenija ima glede na vsakoletno povprečje ostalih držav sveta že desetletja višja povprečja registrirane porabe alkohola, zato se našo družbo označuje tudi kot "mokro družbo".
Štiri največje mreže na področju preprečevanja zasvojenosti v Sloveniji, Preventivna platforma, NVO varujejo naše zdravje, Mreža 25x25 ter Mladinska zveza Brez izgovora Slovenija, ki so se pred nedavnim združile v Združenju za kronične nenalezljive bolezni, so pred kratkim predstavile spletno stran www.keralkoholnimleko.si, ki je namenjena zbiranju podpore odločnejšim ukrepom na področju alkohola pri nas. Od junija dalje je sicer istoimenska kampanja ozaveščala javnost o pomenu neponujanja alkohola otrokom in mladostnikom ter je na družbenih omrežjih do danes zbrala že preko 3 tisoč podpornikov.
Koordinator kampanje, Jan Peloza, je ob tem povedal: "Kampanja je nastala kot odgovor na dejstvo, da se Slovenija uvršča v sam svetovni vrh po porabi alkohola za osebe starejše od 15 let. Kljub temu, da 6 od 10 slovenskih sedmošolcev do alkohola pride doma, verjamemo da so starši in stari starši le del problema, težava pa je predvsem vsesplošna sprejetost alkohola – od dostopnosti na vsakem koraku, zelo nizkih cen, oglasov, ki ciljajo na vse mlajše osebe, do alarmantno nizkega upoštevanja zakona o prepovedi prodaje alkohola mladoletnim. Skoraj polovica otrok, ki prične piti v osnovnošolskih letih, od njega postane zasvojena, zasvojenost pa se lahko razvije že po enem letu. Zato danes uradno lansiramo kampanjo zbiranja podpisov za uvedbo celostnih ukrepov na področju alkoholne politike pri nas, kar pa ne pomeni, da mora na tej točki ukrepati samo država. Veliko lahko pri tem storijo tudi npr. gostinci, prodajalci, starši, oglaševalci, zdravniki, nevladne organizacije, stari starši, medicinske sestre, učitelji, predvsem pa znane osebnosti in vplivneži." Primer dobre prakse pri podpori kampanji sta vplivneža Teja in Jani, znana pod psevdonimi "Cool Fotr" in "Cool Mamacita", ki imata na družbenih omrežjih zelo veliko skupino sledilcev in podpornikov.
Socialno-marketinška kampanja "Ker alkohol ni mleko", ki je bila od maja letos pretežno vidna preko slovenskih družbenih omrežij, je jasno pokazala, da jemljemo pitje alkohola med slovenskimi otroki kot nekaj samo po sebi umevnega. Začetni video, ko trener na zrežiranem končnem izletu ponuja alkohol 12-letnikom, je postal viralen, pobudnike kampanje pa je zmotilo predvsem večinsko opravičevanje in neobsojanje početja trenerja. Video si je od takrat ogledalo že preko 140 tisoč ljudi s preko 10 tisoč odzivi nanj.
Čeprav bodo podpisi, zbrani na spletni strani www.keralkoholnimleko.si, po koncu zbiranja predani Ministru za zdravje, ki je končno odgovoren za pripravo zakonodajnih ukrepov na tem področju, se pobudniki kampanje zavzemajo za začetek dialoga tudi z različnimi interesnimi združenji, ki bi lahko alarmantno situacijo na tem področju še dodatno zajezili s svojim proaktivni delovanjem. Podpisi podpore posameznikov ter privatnih, javnih, profitnih in neprofitnih organizacij, se bodo na spletni strani kampanje zbirali do decembra letos, ko bo javnosti tudi uradno sporočen rezultat.